Våra Gemensamma Tvättstugor
Tre tvättstugor finns på källarplan med ingång från baksidan av Ripstigen 2. Varje tvättstuga har två tvättmaskiner, en torktumlare och ett torkskåp. Tvättstuga 2 har en större tvättmaskin och en större torktumlare än de andra tvättstugorna. Här kan du tvätta skrymmande textilier.
Tider
Tvättstuga 1 & 3
måndag-lördag: 7-11, 11-15, 15-18, 18-21
söndag: 9-11, 11-15, 15-18, 18-21
Tvättstuga 2
måndag-lördag: 7-13, 13-18, 18-21
söndag: 9-13, 13-18, 18-21
Tvättstugorna är försedda med tidur som förhindrar att de används på annan tid än ovan.
Torkrum
Tvättstugornas respektive torkrum har samma nummer som tvättstugorna. Torkrummen får nyttjas till 60 minuter efter tvättpassets slut.
Regler
- Om tvättningen inte påbörjats 30 minuter efter tvättpassets start har annan boende rätt att använda tvättiden.
- Tvättstugan ska vara tömd och rengjord innan ditt tvättpass är slut. Lämna alltid lokalerna i det skick du själv önskar finna dem!
- Nycklar till tvättstuga och torkrum ska lämnas kvar i dörrarna.
- Tvättstugorna får endast användas för privat tvätt och inte i kommersiellt syfte.
- I Solna doserar du tvättmedel efter anvisningarna för mjukt vatten.
- Respektera de ordningsregler som finns uppsatta och tänk på att lämna tvättstugan i det skick som du själv önskar finna den!
- Eventuella fel på maskinell utrustning anmäls till Cura Center AB.
Bokning av tvättstugor (från och med 30 oktober 2024)
Från och med 30 oktober 2024 får du tillgång till tvättstugan via din nyckelbricka.
Det finns två sätt att boka tvätt-tid:
- Via någon av info-skärmarna. Det sitter en info-skärm i tvättstugan, och en skärm i varje entré. Bokning (och avbokning) av tvättider kan göras på dessa skärmar, genom att du först loggar in genom att “blippa” din nyckelbricka, och sedan använder pekskärmen för att boka.
- Via bokningsportalen på https://bokning.alkistan.se/. Din inloggningsinformation till denna är:
- Användarnamn: husnummer följt av (Skatteverkets/folkbokföringens) lägenhetsnummer.
Exempel: ”40901” för lägenhet 0901 på Ripstigen 4, eller ”61704” för lägenhet 1704 på Ripstigen 6. - Lösenord: de fyra sista siffrorna i det 10-siffriga serienummer som visas på nyckelbricka 1 för din lägenhet.
Exempel: om det på din nyckelbricka 1 står ”AVM1234567890”, så är ditt lösenord ”7890”.
Vi rekommenderar att du memorerar eller sparar dessa inloggningsuppgifter på någon säker plats.
- Användarnamn: husnummer följt av (Skatteverkets/folkbokföringens) lägenhetsnummer.
(I infobrevet om systemet nämndes även bokning via app som en möjlighet, detta var dock felaktigt pga ett missförstånd. Däremot kan du såklart surfa in på bokningsportalen ovan i webb-läsaren på din telefon.)
Följande gäller för bokningar:
- När ditt pass har börjat “aktiverar” du din bokning genom att använda din nyckelbricka för att låsa upp dörren till den tvättstuga du bokat. Om du inte aktiverar din bokning inom 30 minuter från start kommer din bokning tas bort, och en annan boende kan boka tiden istället.
- När ditt pass är slut kommer din nyckelbricka inte ha tillgång till den bokade tvättstugan längre.
- Om ett pågående pass är obokat så kan du boka det så länge det är minst en timme kvar av passet. Om du är färdig och det fortfarande är mer än en timme kvar på ditt pass, och du vill göra återstående tid tillgänglig för annan boende, så kan du göra detta genom att avboka bokningen i systemet.
Gamla bokningssystemet (gäller fram till och med 29 oktober 2024)
Du får tillgång till tvättstugan via din tvättstugenyckel.
Du bokar via den bokningstavla som finns utanför varje tvättstuga.
Ta bort eller flytta din bokningscylinder efter avslutat tvättpass.